hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان غربی > آذربایجان غربی| سهم گسترده کشاورزی از بحران دریاچه ارومیه

آذربایجان غربی| سهم گسترده کشاورزی از بحران دریاچه ارومیه

دریاچهٔ ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچهٔ داخلی ایران، بزرگ‌ترین دریاچه آب‌شور در خاورمیانه و ششمین دریاچه بزرگ آب‌شور دنیا است و همین القاب به‌خوبی اهمیت آن را به نمایش می‌گذارد. جاذبه‌های گردشگری دریاچه ارومیه همچون تالاب‌های آن ظرفیت اقتصادی و اجتماعی بسیار ارزنده‌ای هستند که با شرایط رو به خشکی دریاچه ارومیه روزبه‌روز و قدم‌به‌قدم به نابودی نزدیک‌تر می‌شوند همچنین مهاجرت سالانه ده‌ها هزار پرنده به این دریاچه آن را به یک تالاب بین‌المللی کم‌نظیر تبدیل کرده بود که حضور گردشگران را چند برابر می‌کرد و همین عامل ایجاد اشتغال و توسعه فرهنگی در منطقه را در پی داشت. عواملی نظیر تغییر اقلیم، سنتی بودن و راندمان پایین سیستم آبیاری کشاورزی، ناهماهنگی الگوی کشت با شرایط بحرانی منطقه، تخلیه سفره‌های زیرزمینی و به هم خوردن تعادل بین آب‌های سطحی و آب‌های زیرزمینی، توسعه غیرمسئولانه سدسازی، انتقال بی‌رویه آب‌های سطحی و زیرزمینی برای مصارف صنعتی و آبزی‌پروری، عدم مدیریت علمی منابع آبی در شرایط بحرانی و در کل عدم رعایت حقابه دریاچه ارومیه باعث تشدید بحران شد که دامن‌گیر تالاب‌های مختلف آذربایجان غربی نیز شده است.

تکنیک‌های کاهش مصرف آب آموزش داده می‌شود

مدیر پروژه بین‌المللی حفاظت از تالاب‌های ایران اظهار داشت: هم‌اینک در 130 روستای حاشیه دریاچه ارومیه، تکنیک‌ها و مهارت‌های کاهش مصرف آب آموزش داده می‌شود. ابوالفضل آبشت با بیان اینکه نقش جوامع محلی در فرایند برنامه‌ریزی مدیریت تالاب‌ها همچنین اجرای این برنامه‌ها بسیار پررنگ است گفت: در روستاهای اطراف تالاب کانی به رازان در حال انجام پایلوت این طرح هستیم که از طریق استفاده از خدمات تالاب مثل گردشگری و آبزی‌پروری کیفیت آب واردشده به تالاب را افزایش دهیم. او افزود: آبی که از سد مهاباد وارد تالاب کانی به رازان می‌شود، کیفیت نامناسبی دارد و طی دو سال گذشته با 47 کشاورز کار می‌کنیم تا بتوانیم به‌جای کشاورزی از خدمات تالاب استفاده کنیم و در نتیجه آلودگی واردشده به تالاب را کاهش دهیم. آبشت ادامه داد: پنج سال است که با حمایت دولت ژاپن پروژه حفاظت از تالاب‌ها را در حوضه‌ی آبریز دریاچه ارومیه اجرا می‌شود 130 روستای حاشیه دریاچه ارومیه در این طرح حضور دارند که 10 هزار کشاورز را شامل می‌شود. او افزود: در قالب پروژه حفاظت از تالاب‌های کشور سعی می‌کنیم مهارت‌ها و تکنیک‌هایی را به کشاورزان ارائه دهیم تا کشاورزان بدون بار مالی بتوانند اقدامات مؤثری در زمینه کاهش مصرف آب انجام دهند که تنظیم ابعاد مزرعه یکی از این اقدامات است.

احیا ظرفیت گردشگری دریاچه ارومیه

رئیس فراکسیون احیا و حفاظت از دریاچه‌ها و تالاب‌های مجلس و نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: خروجی کشاورزی کنونی منطقه، آسیب به دریاچه ارومیه و از بین رفتن خود کشاورزی به‌مرورزمان است که باید علاوه بر سوق دادن کشاورزی به روش‌های مدرن، معیشت‌های جایگزین و همراه نیز تعریف شوند تا شاهد توسعه بهتری در منطقه باشیم. هادی بهادری حوزه گردشگری را یکی از معیشت‌های جایگزین یا همراه کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه عنوان کرده و ادامه داد: اقتصاد استان آذربایجان غربی بر پایه کشاورزی می‌چرخد اما کشاورزی منطقه در حال حاضر هیچ‌گونه صرفه اقتصادی ندارد تا جایی که کل درآمد حاصله از کشاورزی حوزه آبریز دریاچه ارومیه 1.1 میلیارد دلار است درحالی‌که هزینه احیای آن 6 میلیارد دلار برآورد می‌شود. او با بیان اینکه دریاچه ارومیه یکی از مناطق قابل‌توجه در بخش گردشگری است افزود: متأسفانه همواره این مقوله مورد غفلت واقع‌شده و مردم به لحاظ روانی از دریاچه دور شده‌اند که باید با استفاده از بخش گردشگری و ظرفیت‌های این بخش احساس مسئولیت در مردم و نحوه بهره‌برداری از این ظرفیت به مردم شناسانده شود. بهادری با اشاره به مقوله لجن درمانی نیز تأکید می‌کند: یکی از بهترین بخش‌های موردتوجه در گردشگری دریاچه ارومیه لجن درمانی است که سالیان متمادی است فقط به‌صورت سخنرانی در میان مسئولان و بخش خصوصی تبادل می‌شود و هیچ‌گونه حرکت عملی صورت نگرفته است.

سرازیر شدن سموم کشاورزی به تالاب‌های آذربایجان غربی

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی نیز دراین‌باره گفت: بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و همچنین تجهیز نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اداره کل حفاظت محیط‌زیست از الزامات دستیابی به بهره‌برداری اکوسیستم محور است که باید با حداقل اثرات سوء محیط‌زیست استفاده شود. حجت جباری یکی از مشکلات اصلی تالاب‌های استان را کیفیت آب ورودی تالاب‌ها عنوان کرده و افزود: بیشتر تالاب‌های استان از طریق کانال‌های زه کش و مازاد آب‌های بخش کشاورزی آبگیری می‌شوند که این امر موجبات ورود سموم کشاورزی به تالاب‌ها از این طریق را فراهم ساخته است که در راستای حل این مشکل دو لاگن دو هکتاری برای خود پالایی و تصفیه آب ورودی به تالاب‌های نقده و مهاباد اجراشده است تا شاهد ورود آب تصفیه‌شده به این تالاب‌ها باشیم. او با توجه به اینکه آبگیری تالاب‌های استان از اواخر پاییز شروع و تا اواسط فصل بهار ادامه می‌یابد، تأکید کرد: درباره آبگیری برخی تالاب‌های خشک‌شده استان با مشکل مواجه هستیم که امیدواریم با همکاری ستاد احیا و آب منطقه‌ای مشکلات آبگیری تالاب‌ها حل شود.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد